torsdag 23. mai 2013

Sy noe til deg selv

Oppgave: Å sy noe til deg selv du liker. Som et putetrekk, et forkle eller en gymbag. Først skal vi lage en collage med det temaet vi ønsker å bruke og for å få inspirasjon. For eksempel om man vil ha et putetrekk med blåe farger, kan man klippe ut bilder fra havet, blåe klær og blomster man liker. 

Collage: En samling av utklipp/mindre bilder satt sammen til å danne et større bilde.

Når man har bestemt seg for hva man vil sy skal man lage en arbeidstegning som forteller hvordan man skal gjennomføre prosessen. Den skal lages slik at den kan følges som en oppskrift. 


Collage

Fort fant jeg ut at jeg ville sy en sminkepung. For det virket fint å sy om man ikke har så mye erfaring med nål og tråd. Også fordi jeg kunne trenge en ny en. Den ville jeg skulle være rosa og søt. Ha et preg av lolita stilen som er en japansk klesstil. Da bruker man mye rosa og babyblå, sløyfer, blomster, blonder og alt mulig søtt. Så da vi lagde collage klipte jeg ut søte kjoler, og det jeg likte av rosa og blå ting. 

Stoff og dekor

Den dagen klassen skulle dra å kjøpe stoff til produktet vårt var jeg syk. Men jeg fikk stoff fra en medelev i klassen som passet godt til det jeg hadde forestil meg. Det var rosa og blomstermønstret. Det hadde blitt ganske mye liv på sminkepungen om jeg hadde brukt det stoffet på hele. Derfor bestemte jeg meg for at jeg ville ha den rolig hvit/beige bakpå. Skolen hadde nok av slikt stoff. Innmaten skulle også være hvit. Når jeg skulle velge dekor og pynt fikk jeg dra til en sybutikk i byen. Der fant jeg noen veldig søte blå knapper som ville passe godt. Jeg kjøpte tre av disse, pluss en glidelås i hvit farge.



Her er det enda ikke sydd sammen.


Sying

Da jeg skulle begynne å sy tegnet jeg opp målene mine på et ark og klippet ut en mal. Malen la jeg oppå det hvite og blomstrete stoffet. Så klipte jeg ut, men måtte klippe ut et rektangel til av det hvite stoffet fordi den ble for liten. Til alt dette fikk jeg en del hjelp av læreren fordi jeg ikke vet noen ting om sying. Jeg fikk hjelp til å sette opp symaskinene, men jeg skjønte hvordan jeg skulle sy sammen kantene først. Det var vanskeligere da jeg skulle begynne med innmaten. Sammen med læreren fant vi ut at jeg burde sy en liten pung av den for så å sy den inn i sleve sminkepungen. Etter jeg hadde gjort dette sydde jeg på knappene, som jeg sydde på i en rad nedover. Nå var det glidelåsen som skulle på. Nå fant jeg ut at den var blitt for kort for pungen og jeg måtte kjøpe en lenger. Læreren hjalp meg å feste den med hjelpenåler og alt jeg mangler nå er å sy kantene på glidelåsen for hånd.


Egenvurdering

Collagen synes jeg var det letteste, bare å lete etter det man liker og klippe det ut. Men jeg måtte holde meg til lolita temaet. Det vanskeligste var å finne ut hvordan jeg skulle sy sammen alle delene mine, men det gikk greit med hjelp av læreren. Den uttrykker også litt av den stilen jeg var ute etter. 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar