tirsdag 21. mai 2013

Brodering

Oppgave: Å brodere på et stykke Aida hvor hovedmotivet er tekst/bokstaver. Sammen med teksten skal det også være dekor. Før man broderer skal man skrive/tegne forskjellige ord og prøve å få frem hva de uttrykker. For å vise hva vi kan av brodering skal vi også brodere syv forskjellige sting på en prøvelapp, eventuelt lære oss sju nye om vi ikke kan noen fra før. Deretter skal man bestemme seg for hva man vil "skrive" på stoffet og skissere det på et ruteark. 

Aida på bildet under: Et typisk hvitt broderingsstoff som ikke er av den billigste sorten.



Prøvelapp

Prøvelappen var grei å lage. Mange av stingene kunne jeg fra før. Det var å enkelt og morsomt å lære de nye. For å lage den litt mer interessant broderte jeg med grønn og oransje tråd. 

 

Skisse og ide

Jeg synes det var vanskelig å komme på hva slags tekst jeg kunne bruke som hovedmotiv. Men jeg visste jeg ville bruke mye farger, derfor ble temaet regnbuen. Selv om det ikke er en veldig original ide ville jeg brodere alle fargene i regnbuen. Som på skissen skulle Blå broderes i Blå tråd også videre. 

Da jeg skisserte alle fargene på rutearket fant jeg ut at det kom til å bli ganske svært. Derfor ble det enda vanskeligere å komme på dekor ved siden av, for jeg ville ikke at hele "bildet" skulle drukne i sting og farger. For å få inspirasjon bladde jeg i en broderingsbok og der fant jeg en enkel, pen blomst som ville passe ved siden av. Så skisserte jeg noen flere måter jeg kunne tenke meg å ha broderingen på, til jeg syntes det så bra ut.

 

Broderingen

Jeg ville prøve å gjøre broderiet så enkelt som mulig fordi det kom til å bli ganske mye på et stykke, derfor valgte jeg enkle korssting. Å følge ruteark skissen min til punkt og prikke var ikke enkelt. Fordi et ruteark og Aida stoff ikke har likt rutemønster. Det ble noen små feil i mitt første ord men etter hvert var det enkelt å se hvor jeg måtte gjøre om på ting. Legge på flere sting eller droppe noen. Skolen hadde mye utvalg av tråd slik at jeg da fikk muligheten til å brodere annenhver bokstav i sterk og lys farge. Da jeg var ferdig med alle fargene i regnbuen så det bra ut og veldig likt skissen min. Nå manglet jeg bare å brodere blomsten. Egentlig skulle den være brodert i sort, men dette manglet jeg da jeg var hjemmet og broderiet skulle leveres før jeg hadde rukket å fått tak i det. Isteden valgte jeg grønn som er en plantefarge og som ble ganske nøytral i forhold til hovedtemaet mitt.

Korssting: Sting hvor man syr et kryss mønster med nål og tråd (se bilde av ferdig broderi). 

Egenvurdering

Under denne prosessen jobbet jeg effektivt og prøvde å gjøre mye på skolen. Det var lett å jobbe alene uten hjelp bortsett fra til de nye stingene jeg måtte lære. I ettertid skulle jeg nok ønske at jeg valgte noe som ville blitt mindre. Selv synes jeg ikke at et så stort broderi ble like fint. Men jeg ble fornøyd med mitt ferdige produkt og følte ikke at jeg støtte på noen veldige problemer. Det tok litt tid å få en jevn "rytme" på broderingen. Var en grei oppgave men ble litt kjedelig til tider, fordi jeg følte ikke at det var en like krevende oppgave som noen av de andre.  

OPS: Bilder kommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar