torsdag 23. mai 2013

Fusing

Oppgave: Å lage pyntegjenstander, smykker ved biter av glass som smeltes sammen. Kalt fusing. Du skal også kunne begrunne hvorfor du har lagt glasset slik og slik.

Fusing: Når man smelter glass oppå hverandre. Man for eksempel ha ståltråd, bakepulver og andre ting i mellom glassplatene for dekor. 

Prosess

Det var mange forskjellige glassplater man kunne velge mellom. Blanke, gule, blåe, noen som glitret eller hadde masse skinn. det var også små biter glass der med mer effekt man kunne bruke som hovedmotiv. Det var også en tusj som man kunne skrive på glasset med som ikke ville gå bort når man brente det. 

Mitt første produkt lagde jeg av et mørkeblått glass med blått glitter og svart, blankt glass over. For å skjære i glasset brukte vi en skjære maskin som ligner en papirkutter. Bare at glasset blir ikke skjær helt opp, det kommer bare en stripe der du har skjært. Etterpå bruker du en tang som du klemmer til der du kjærte og glasset vil knekke. Så godt jeg kunne prøvde jeg å lage glassbitene mine runde for jeg ville lage et rundt annheng til et armbånd av det. På bildet under er sluttresultatet. På sidene mellom glassplatene måtte jeg også legge biter av ståltråd som man kan feste tråd eller lignende. Grunnen til at jeg ville ha smykke slik var fordi jeg likte fargene og ville egentlig bare prøve meg litt frem første gang. 


Mitt andre produkt ville jeg ha litt lettere og lysere enn det første. Da fant jeg en blankt glass og noen rester av et blått glass. Som en slags ramme la jeg det blåe glasset rundt det blanke. Jeg ville gi uttrykk for et slags skilt eller bilde. I midten brukte jeg tusjen og skrev tegnet for blå på japansk som uttales ao. Dette gjorde jeg på grunn av den blåe rammen og fordi jeg selv liker japanske tegn og synes det er behagelig å se på. Blå er også en rolig, pen farge. Selv om man må vite litt om Japansk språk for å skjønne hva det står synes jeg den uttrykker dette. Øverst på produktet la jeg en ståltråd imellom slik at man kan henge det opp med en tråd.


 I mitt tredje produkt brukte jeg litt av de glassene som hadde sterke effekter. Fordi jeg likte ganske godt den runde formen på mitt første produkt ville jeg ha det samme her også fordi det skulle bli et smykke. Som hovedmotiv valgte jeg regnbuefarget glass oppå svart, med blankt over. Dette valgte jeg fordi jeg kunne tenke meg å bruke det selv. 


Til mitt siste produkt ville jeg prøve noe med ståltråd inni som hovedmotiv. Så jeg valgte meg ut et rødt glass og et blankt for å ha oppå. Deretter delte jeg det røde glasset på skrå for å lage det mer spennende. Med ståltråden lagde jeg en hjerte form, ikke særlig originalt, men enkelt og pent. 


Egenvurdering

På denne oppgaven hadde vi kun seks skoletimer sammenhengende på oss så jeg jobbet effektivt. Jeg ble veldig fornøyd med sluttresultatene mine. Første gang jeg kjærte og knakk glass var det litt skummelt og vanskelig. Fordi man måtte ta i litt og jeg var redd for å kjære meg, men det var ganske lett etter første gang. Selv synes jeg jeg fikk gjort noen forskjellige ting og at alle produktene ble jobbet godt med.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar