torsdag 23. mai 2013

Innpakningspapir med mønster

Oppgave: Å lage tre ulike innpakningspapir med mønster. For å lage mønstrene skal vi bruke Photoshop og Illustrater. Mønstrene må være bygget opp ved hjelp av speiling eller ornamenter, man kan bruke begge deler. Oppløsning i 300 ppi/dpi og det skal være i A3 format.

Hvert av innpakningspapirene skal ha forskjellig uttrykk:

Livlig
Rolig
Lekent

Det livlige kan fremheves med skråe, loddrette linjer. Mange farger og sterke farger i kontrast med hverandre. Det rolige kan fremheves med vannrette linjer og rolige farger som er behagelig å se på. Det lekende skal kunne passe i en leketøysbutikk og være kjønnsnøytralt, her kan man å bruke sterke farger og motiver som passer til barn.

Til slutt skal man skrive ut alle tre mønstrene i A3 format, og bruke det til å pakke inn eks. en liten boks. Man skal også levere inn en rapport digitalt, som er et bildet av mønstrene etter vi er ferdige med dem på pc.


Fremgangsmåter

Før vi egentlig kunne starte å tenke på mønstrene måtte vi få opplæring i hvordan man speiler og lager ornamenter. 

Jeg skal kort forklare hvordan vi gjorde disse to metodene via Photoshop og Illustrater, så dette er nok mest interessant for de som kan litt om det. 


Speiling via Photoshop

Her åpner man først et bilde i Photoshop man vil forenkle. For å forenkle legger man et nytt lag over bildet. Velg pencil tool og tegn konturen til bildet du har valgt. Så kan du fargelegge med paint bucket og bruke andre effekter. Lagre bildet nå, for du kan bruke det senere når jeg forklarer ornamentering. 

Nå skal du gå til Image -> Canvas size -> fordoble verdien for bredde og høyde. Deretter hold inn alt-tasten og dra ut for å kopiere formen i et nytt lag. Trykk Control + t og høyreklikk inni rammen, så velger man enten Flip Horizontal eller Flip Vertical. Nå har du speilvendt bildet ditt!

For å lage et mønster ut av det lagrer man nå det man har speilvendt. Da går man til Edit -> Define pattern -> Gi mønsterrapporten din et navn. Gå til New -> International paper. Lås opp laget Backround i lagpaletten ved å dobbeltklikke på det slik at det er layer 0. Trykk på fx i lagpaletten og velg Pattern Overlay. 
Nå velger du mønsterrapporten du lagret, og skaler mønsteret ditt ved å justere Scale.

Lagre mønster!


Ornamentering via Illustrater

Her kan du hente inn bildet du lagret etter at du forenklet det i Photoshop. Velg File -> Open -> Velg filen og Convert layers to objects.
Marker mønsteret med den sorte pilen. 
Gå til Object -> Live Trace -> Make, så gå til Object -> Live Trace -> Tracing Options.
Nå kan du teste ut forskjellige muligheter under Preset. 

Gå til Brushes-paletten og velg New Brush -> Pattern Brush, velg et navn trykk ok. 
Velg nå Elipse Tool eller noen av de andre verktøyene som ligger på samme sted. Tegn opp en form. Dobbeltklikk oppå pattern brush-en som du lagde. For å justere størrelsen kan du gjøre det i Stroke-paletten. dobbeltklikk på pattern brushe-en igjen og hak av Add space to fit eller Stretch to fit.

Marker ornamentet ved å dra ut en firkant med den sorte pilen igjen. Trykk Control + c for å kopiere. gå tiil File -> New. Trykk Control + v. 
Lagre bildet.

Nå kan du hente ornamentet inn i Photoshop og gjøre det om til en mønster, eller jobbe videre med det.


Egen prosess


Rolig

Jeg startet med det rolige mønsteret. Bildet jeg valgte å forenkle var av en tekanne, som jeg forbinder med noe koslig og rolig. Fargene mine ble i brunaktige, dempede toner. For mer detaljer og dekor brukte jeg Pencil Tool. Med det tegnet jeg vannrette streker på kannen med bølgete mønster inni. Jeg lagde også et ornament i Illustrater og kopierte tre som jeg plasserte på midten av kannen.

Deretter kunne jeg bare kopiere og speilvende kannene til jeg fikk et mønster jeg ble fornøyd med. 
Til slutt åpnet jeg en ny International Paper og gjorde som det står i oppskriften over om Speiling via Photoshop.




Livlig

Her viste jeg ikke helt hvilket motiv jeg skulle forenkle og lage et mønster av. Så jeg lette rundt på nette og kom over et tannhjul. Jeg bestemte meg for å bruke det fordi tannhjul går rundt og kunne kanskje gi et inntrykk av at det bevegde seg. 

Etter det var forenklet satte jeg det opp i et skrått mønster for å få det mer livlig. Jeg brukte sterke farger for å få blikkfang. Her brukte jeg også andre effekter som skaper en slags tyngde i tannhjulene. 




Lekent

Tidligere i et annet fag hadde vi blitt vist en power point. Den viste forskjellige monotipyer som kunstnere har laget. På flere av disse bildene var det blitt lagt sterk annerledes farge på ansikter og hår. Derfor fant jeg et ansikt, forenklet det og la sterke farger på. Senere påpekte en elev at det lignet på Milhouse fra The Simpsons men jeg lot den fortsatt være slik. 

Jeg lagde et ornament av guttens hode i Illustrater og la til tre røde prikker for å få litt fargekontraster.   






Egenvurdering

I denne oppgaven gjorde vi det meste på pc. Jeg er ikke så veldig flink med digitale verktøy fra før, men føler jeg har blitt bedre etter denne oppgaven. Alle fikk en oppskrift på hvordan vi skulle gjøre ting og om man følte denne var det ganske enkelt å gjennomføre.

På det første mønsteret mitt brukte jeg litt lengre tid enn på de andre, fordi jeg måtte prøve ut forskjellige metoder å sette sammen mønsteret på for første gang. Dette gjorde jeg selvfølgelig på de andre også men da visste jeg hva hvilken effekt jeg brukte gjorde.

Jeg ble fornøyd med mitt rolige og livlige mønster. Fordi der føler jeg at jeg fikk uttrykt det de begge var ment til. Om jeg skulle gjort om på noe, ville det blitt å lagt inn et vannrett element i det rolige mønsteret med lysere farge som tekannene. Med det lekende mønsteret ble jeg ikke veldig fornøyd. Jeg ble ganske fornøyd med hodet på grunn av sterke farger, men nok ikke helt kjønnsnøytralt fordi det er et guttehode. kanskje ville jeg plassert inn et jentehode om jeg fikk gjøre det igjen. Også synes jeg bakgrunnen ble mørk, men det var for å få frem hodet. den ble også for "guttete". De røde prikkene var for å få inn litt mer liv i mønsteret, men det passer fortsatt ikke helt inn. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar