torsdag 25. april 2013

Kollasjer

Oppgave: Å lage to kollasjer som viser og har motiver fra to forskjellige stilepoker. Det må minst være sju karakteristiske bildeelementer fra stilepoken. Vi skal bruke photoshop som redskap. Bildene vi velger kan være fra internett eller egne bilder. Det kan være bilder, maleri og tegninger osv. Størrelsen skal være i A4 format, oppløsning i 300 dpi/ppi.

Kollasj: Et bilde satt sammen av mindre bilder og utklipp. Det kan utføres både digitalt og for hånd.



Renessansen Kollasj

Min første kollasj er inspirert fra renessansen som noen vil si oppstod i Firenze 1350-1580. På denne tiden begynner man å sette mennesket i fokus i steden for gudene. Mye forskning pågår, både i fysikken, det biologiske og det matematiske. 

Kunst
Innen kunst maler man mennesker med mye uttrykk i ansiktet, samt kroppsspråket. Noen kunstnere som Rafael Santi, blir også inspirert av den gresk/romerske stilen og gudene.


    
Bilde over; "Skolen i Athen" av Rafael er et kjent bilde innen renessansen. Det skal forestille nettopp en skole i Athen. Rafael har malt kjente personer på bilde fra den tiden som Aristoteles, Platon og flere. 
Bildet er også malt i sentralperspektiv, noe kunstnere nå begynner å skjønne hvordan de skal bruke. Man begynner også å tegne dyr, og motiv i "rare" vinkler som eks. en mann malt ovenfra.

Sentralperspektiv: Det skapes en dybde i bilde som gjør at det virker tredimensjonalt. Ting blir mindre jo lenger unna de er, motiv overlappes og alt får riktig perspektiv i forhold til virkeligheten.

Leonardo da Vinci er også blitt et kjent navn fra renessansen. Mest trolig ulovlig, disikerte han menneskekroppen og studerte hvordan den fungerte. Det er funnet mange notater og skisser etter ham som omhandler både mennesker og maskinerier. Noe interessant med det var at han skrev speilvent med venstrehånden.  

Arkitektur
Her er det horisontale og runde buer som gjelder. Man blir inspirert fra antikken og man vil skape noe harmonisk. Vi har Pazzi-kapellet som er innen denne stilen og som Michelangelo har malt både vegger og tak innvendig. 



Klær og hår
For kvinner skulle det være korsett og med flatklemte bryster. Hårfestet skulle sitte høyt slik at pannen ble fremhevet. Det var vanlig med hatter med fjær i. For både menn og kvinner var det vanlig med store krager. 




Prosess
Slik valgte jeg altså å ha notater fra da Vinci som bakgrunn på min kollasj fordi jeg synes da Vinci er veldig fascinerende. En kvinne tatt fra et maleri har jeg lagt i høyre hjørne. Over hodet hennes satte jeg en hodeskalle, og på magen hennes et disikeringssår. Dette gjorde jeg for å symbolisere forskning, spesielt på mennesket. I motsatt hjørne er en annen kjent tegning av et neshorn med krage rundt halsen. På ryggen har den et typisk bygg fra renessansen. Øverst i venstre hjørne har jeg "klipt" ut to figurer fra maleriet "Venus fødsel", som blåser en hatt med fjær bortover. 

Jeg har prøvd å skape en helet med Leonardi da Vincis notater og kvinnen, og en helhet mellom hatten, fjærene og neshornet. Men det viktigste var å få frem de mest karakteristiske trekkene innen renessansen, noe jeg syns jeg har fått til bra. Balansen i bildet er jeg ikke helt fornøyd med. Det "heller" mye mer til venstre enn høyre på grunn av alle de "tunge" elementene på venstre side, særlig neshornet. Det er bare blitt lettere og lettere å jobbe med photoshop. Redskapene jeg brukte mest var viskelær og magic eraser som fjerner de samme fargene i et bilde. Det mest utfordrene var å finne bilder med stor nok oppløsning.


Rokokko Kollasj

Min andre kollasj er inspirert av rokokko fra 1700-1770. Rokokko skulle være lett, lys, elegant og yndig. C-former og S-former blir det mye av og man ser mye blomster og natur som inspirasjon til både arkitektur og klær. Alt skal virke veldig vakkert og flott.



Keisere og keiserinner 
I Frankrike under rokokkostilen var det Ludvig 16. etter solkongen Ludvig 15.,  og hans hustru Marie Antoinett som styrte. Da folket deres kom rasende opp til slottet Versailles fordi de sultet og ikke hadde brød er Antoinett kjent for å ha sagt; "Let them it cake". Noe som uansett endte med at både hun og Ludvig.15 ble halshugget.

Ornamentering
Ornamentering og utsmykninger skal ha organisk form og gjerne S og C-former. Pastellfarger skal brukes og det skal se lyst ut. Det blir brukt speil og kakkelovner. 

Klær og hår
For kvinner skal det være høye frisyrer med perler og blomster i. Man putter mye rart i håret for å holde det oppe, noen har i smør og sukker i, som rotter og mus kunne tiltrekkes av. Menn skal ha hvit parykk med hestehale og sløyfe. Begge skal ha hvit, lys hud og gjerne en skjønnhetsflekk.



Kvinner skal ha store kjoler som gjør at de må bruke krinoline som er et kjoleskjelett av fiskebein for å holde opp skjørtene.
Menn har fokus på legger og skal bruke hvite silkestrømper.  

Prosess

Som en ramme til kollasjen valgte jeg et blomstermønster for å få en bedre helhet i bildet. I midten av kollasjen har jeg plassert et bilde av Marie Antoinett. Rundt bilde er det en ramme som har slyngende former og dekor av skjell. På høyre side av Antoinett står kong Ludvig 15. med et vanlig oppsatt kvinnehår på den tiden. I hånden holder han også et brød som symboliserer sulten til de fattigste. På venstre side av Antoinett står også kong Ludvig 15. bare en yngre versjon. Istedenfor dame hår har han fått krinoline skjørtet. I hånden holder han en kake for å presentere det Marie Antoinett sa da hun ba dem spise kake om de ikke hadde brød.

Denne fikk en veldig god balanse og det "pene, rosa" uttrykket jeg ville ha. Det var mye lettere å jobbe med denne etter at jeg hadde gjort renessanse kollasjen. Jeg ble misfornøyd med slurvefeil som at noe av overlappingen av bilder vises gjennom og at måten maten kongene holder i ser veldig unaturlig ut. 






     











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar